Ansvar for utskiftning av vindu i sameier og borettslag

Spørsmål: Hei, vi er et eierseksjonssameie som har behov for å skifte ut vinduer. Flere av vinduene er gamle, og hele vinduet med ramme må skiftes ut. Vi er usikre på om dette er sameiets ansvar, eller om de enkelte av beboerne må dekke kostnaden. Finnes det en fasit på dette?

Når det gjelder utskiftning av vinduer i et sameie, er det viktig å trekke klare skillelinjer mellom hva som er seksjonseierens ansvar og hva som er sameiets ansvar. De samme reglene som gjelder for utskiftning av vindu i eierseksjonssameier vil for øvrig også gjelde for utskiftning av vinduer i borettslag.

Vinduets rolle og vedlikehold

Vinduer spiller en kritisk rolle som en del av byggets yttervegg og fasade. Tradisjonelt har vinduene blitt ansett som fellesareal, og dermed en del av bygningskonstruksjonen. Seksjonseieren har ansvar for vedlikeholdet av vinduene, som inkluderer oppgaver som rutevask, maling av karmene og bytte av glassrute når det er nødvendig. Det er imidlertid viktig å skille mellom utskiftning av glassruten og utskiftning av hele vinduet.

Utskiftning av vinduer: Sameiets ansvar

Når det kommer til utskiftning av hele vinduet, inkludert rammen, faller ansvaret på sameiet. Dette er fordi vinduet med ramme anses som en del av bygningskroppen og dermed fellesareal. Boligselskapet har ansvaret for å vurdere når vinduene er så gamle eller skadet at de ikke lenger er funksjonsdyktige eller sikkerhetsmessig forsvarlige. Utskiftning av vinduer er en stor investering, og kostnadene skal fordeles på alle sameierne etter sameiebrøken. Dette understrekes også i spørsmål og svar-seksjonen fra den andre kilden, hvor det klart fastslås at utskiftning av vindu med ramme er sameiets ansvar.

Grensedragning mellom reparasjon og utskiftning

Det er imidlertid viktig å trekke en klar grense mellom reparasjon av vinduet og utskiftning av hele vinduet. Dersom det er teknisk og økonomisk forsvarlig å reparere vinduet tilbake til samme tilstand og utseende, påhviler vedlikeholdsplikten seksjonseieren. Et eksempel på dette er utskiftning av en knust vindusrute. Hvis hele vinduet derimot må skiftes ut, enten fordi det ikke lar seg reparere økonomisk eller teknisk, eller fordi vinduet med ramme og alt må byttes, er det sameiet som har vedlikeholdsplikten.

Oppsummert: Sameiet og borettslaget har ansvaret for utskiftning av vindu med ramme.

Sammenfatningsvis er det klart at ansvaret for utskiftning av vinduer i et sameie avhenger av om det er snakk om en enkel reparasjon eller en fullstendig utskiftning av vinduet. Seksjonseieren har ansvar for vedlikehold og mindre reparasjoner, som utskiftning av vindusruter. Når det derimot er nødvendig med en fullstendig utskiftning av vinduet, overgår ansvaret til sameiet, og kostnadene skal fordeles på alle seksjonseierne i henhold til sameiebrøken. Dette sikrer en rettferdig fordeling av kostnader og ansvar, samtidig som det opprettholder byggets integritet og sikkerhet for alle beboere.

Klargjøring fra forarbeidene til eierseksjonsloven

I forbindelse med arbeidet med ny eierseksjonslov, fikk vi en klargjøring av ansvaret for utskiftning av vinduer i sameiet (som for øvrig også vil gjelde for borettslag). Her skriver departementet følgende i Prop. 39 L (2016–2017):

“Dersom utbedring/reparasjon av vinduet eller ytterdøren tilbake til samme tilstand og utseende er teknisk og økonomisk forsvarlig, er det ikke behov for utskifting av vinduet eller ytterdøren. Da påhviler plikten seksjonseierne. Eksempel: Knuses en vindusrute, og denne lar seg erstatte med en tilsvarende vindusrute, står vi overfor en reparasjon av vinduet, ingen utskifting. Da påhviler vedlikeholdsplikten seksjonseieren. Er det derimot nødvendig med en fullstendig utskifting av vinduet, enten fordi det teknisk eller økonomisk sett ikke lar seg forsvare (eller er mulig) å reparere vindusruten tilbake til samme tilstand som den hadde, eller fordi hele vinduet med innramming mm. må skiftes ut, har sameiet vedlikeholdsplikten. Den bakenforliggende tanken, som kan gi en viss veiledning i grensetilfellene, er at dersom reparasjon eller utskifting medfører en endring av fasaden (eller – for så vidt gjelder ytterdører som grenser mot innvendige fellesarealer – av det visuelle inntrykket av fellesarealene), er det sameiet som skal stå for dette. Synspunktene her er i samsvar med hva som er antatt i tilknytning til burettslagslova § 5-12, se Wyller; Boligrett (5. utg.) s. 130.”

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings