Enkelt å bruke Shopify for norsk nettbutikk

slik setter du opp shopify for din norske nettbutikk

Ny teknologi har gjort det enklere enn noen sinne å sette opp nettbutikker. Det finnes flere tilbydere der ute som gjør det mulig å sette opp en nettbutikk på kort tid uten tekniske kunnskaper. Shopify har det siste året vært en av de mest brukte løsningene, og en løsning som passer bra for deg som skal sette opp en norsk nettbutikk.

I denne guiden viser vi deg hvor enkelt det er å sette opp en norsk nettbutikk i Shopify, og hvorfor denne løsningen er perfekt for deg som ønsker å starte nettbutikk uten for mye styr og mas.

Dette har jeg ikke tid til å lese. Ta meg direkte til Shopify slik at jeg kan prøve løsningen gratis i 14 dager.

Profesjonell løsning for små og mellomstore nettbutikker

Fordeler ved å bruke Shopify til din norske nettbutikk:

  • Profesjonell nettbutikk som er enkel å sette opp
  • Du kommer raskt i gang med å selge dine produkter
  • Nettbutikken kan kobles opp mitt ditt eget domene
  • Du trenger ikke eget webhotell
  • Ulike abonnementsløsninger som passer for både små og store nettbutikker
  • Søkemotoroptimalisert nettbutikk som vil synes i Google
  • Døgnåpen support
  • Ubegrenset lagringsplass
  • Mange av malene er oversatt til norsk eller kan oversettes enkelt

Det finnes mange ulike tilbydere av nettbutikkløsninger på markedet. Shopify er en av de mest populære, og det er ikke uten grunn. Denne løsningen er rimelig i drift (du kan faktisk prøve den ut helt gratis i 14 dager), og inneholder profesjonelle løsninger og muligheten til å velge mellom mange flotte design. Shopify passer godt for deg som skal lage en liten eller mellomstor norsk nettbutikk, men det er også mange store nettbutikker som bruker Shopify.

Fordelen ved å bruke Shopify til din norske nettbutikk er at du kommer raskt i gang med å selge dine varer på nettet. Løsningen har verken bindingstid eller etableringsgebyr, og du kan velge mellom ulike abonnement avhengig av hvilke funksjoner du trenger.

Det beste med Shopify er likevel at nettbutikken din vil se meget profesjonell ut, og at alt vil fungere som det skal.

Hva koster Shopify?

Shopify passer for alle nettbutikker, enten du kun har noen få produkter å selge eller mange. Når du registrerer deg hos Shopify for første gang får du også muligheten til å teste ut nettbutikksløsningen helt gratis i 14 dager.

Shopify lar deg velge mellom tre ulike abonnement. De ulike abonnementene gir deg tilgang til ulike løsninger alt ettersom hvor avansert behovet ditt er.

Det billigste abonnementet koster $ 29 per måned og gir deg tilgang til de mest nødvendige løsningene, f.eks. muligheten til å bruke en ekstern betalingsløsning, ubegrenset lagringsplass til produkter, rabattkoder osv. Deretter følger to abonnementer som koster henholdsvis $ 79 og $ 299 per måned. Disse gir deg flere funksjoner som det kan være at du har behov for etterhvert.

shopify priser

I begynnelsen vil du sikkert klare deg fint med den billigste abonnementsløsningen, men om du får behov for flere funksjoner i nettbutikken din er det enkelt å oppgradere til et dyrere abonnement.

Nettbutikk på norsk med et profesjonelt design

Når du skal drive en nettbutikk er det naturligvis viktig at designet på nettbutikken er bra. Et godt førsteinntrykk gjør at det er større sjanse for at kunder handler i nettopp din nettbutikk. Hos Shopify kan du velge mellom ulike maler for din butikk. Mange av disse temaene har støtte for norsk språk. Noen kommer ferdig oversatt mens andre lar deg enkelt oversette butikken din uten at du trenger å kunne verken koding eller design. Shopify er derfor perfekt for deg som skal drive en norsk nettbutikk og ønsker at nettbutikken skal være på norsk.

Mange av malene som Shopify tilbyr er gratis. Andre maler kan du kjøpe. Det er også mulig å betale for at utviklere tilpasser en unik mal for deg mot at du betaler litt ekstra.

shopify maler

Shopify nettbutikk på eget domene

En fordel med Shopify er at du kan knytte nettbutikken opp mot ditt eget domene, f.eks. nettbutikk.no. Dette gjør at kundene besøker ditt domene for å komme direkte til nettbutikken.

Dersom du ikke allerede har et egen domene må du kjøpe dette. Vi anbefaler at du bruker Host1.no som selger norske .no domener til en fornuftig pris og har meget god kundeservice.

Siden Shopify-nettbutikken driftes på egne servere vil du ikke ha behov for et eget webhotell

Betalingsløsninger

Hvilke betalingsløsninger du tilbyr kundene dine er naturligvis viktig i nettbutikken din. Får å tjene penger må jo faktisk kundene kunne betale for varene de kjøper på en enkel måte.

Hos Shopify har du mange ulike betalingsløsninger og velge mellom for din norske nettbutikk som nordmenn vil kjenne igjen og føle seg komfortable med.

Den mest populære betalingsløsningen blant nordmenn som handler på nett er kredittkort/bankkort, og de mest brukte kortene er VISA og Mastercard.

Shopify samarbeider med kjente betalingsløsninger som Nets, Klarna, Stripe og Payex. Disse løsningene tilbyr kortbetaling. Vi anbefaler særlig Stripe for norske nettbutikker av den enkle grunn at

  • løsningen ikke opererer med faste kostnader
  • har en enkel løsning som fungerer rett og av ”boksen”
  • betaling uten at kunden forlater nettsiden og
  • muligheten til å forhold seg til én aktør (av avtale for betalingsløsning og kortinnløser)

Velger du ikke en egen betalingsløsning blant aktørene over vil din nettbutikk automatisk få Shopify sin automatiske betalingsløsning. Dette er PayPal Express Checkout. Også denne løsningen gir kundene muligheten til å betale med kort, og har heller ingen faste kostnader. Du blir imidlertid belastet med et gebyr per salg du har. Gebyret varierer, men jo mer du selger for i måneden desto lavere er gebyret.

Ønsker du at kundene dine skal betale med faktura vil du ha muligheten til å tilby også dette i din Shopify nettbutikk. Klarna er en av leverandørene som kan betaling med faktura i nettbutikken. Også betaling via VIPPS skal etter ryktene være mulig å få til i din norske Shopify nettbutikk.

Kostnader for betalingsløsningene vil variere, men dersom du benytter deg av Stripe til kortbetaling eller PayPal løper det følgende kostnader:

Shopify tar et gebyr på:

  • 0,5 % per transaksjon i Shopify Basic
  • 1 % per transaksjon i Shopify
  • 2 % per transaksjon i Shopify Advanced.

Stripe (kortbetaling) tar et gebyr på 2,4 % + 2 kroner per transaksjon.

PayPal tar et gebyr på:

  • 3,4 % + 2,8 kroner per transaksjon på inntil 20 000 kroner
  • 2,9 % + 2,8 kroner per transaksjon ved en omsetning på 20 000 – 80 000 kroner

Du kan se øvrige priser hos PayPal.com.

Slik åpner du din norske nettbutikk med Shopify

Steg 1: Det første du må gjøre for å åpne din norske Shopify nettbutikk er å gå inn på Shopify.com. Deretter klikker du på knappen ”Get started”. Her fyller du inn din kontaktinformasjon (e-post, navn på nettbutikken og lager et passord). Så klikker du på ”Create your store” og kan teste ut løsningen gratis i 14 dager.

Steg 2: Når du har opprettet nettbutikken din bør du fylle inn din generelle personalia. Nå kan du også velge om du vil knytte nettbutikken til ditt egen domene.

Steg 3: Nå er din Shopify nettbutikk klar, og du kan begynne å legge til ulike temaer, legge inn produkter og laste opp din egen logo til nettbutikken om du har dette.

shopify backend

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings