30/04/2019

Erstatning for kansellert fly

Ved jevne mellomrom opplever flypassasjerer at fly blir kansellert og innstilt på grunn av streik eller andre grunner. I disse dager blir tusenvis av passasjerer rammet av den pågående streiken hos SAS. For mange av disse passasjerene blir resultatet at flyet blir kansellert og innstilt. I denne artikkelen gir vi deg tips til hva du kan forvente i erstatning for kansellert fly ved streik. Er flyet ditt forsinket eller kansellert i sommer? Da anbefaler du at du krever erstatning gjennom FlyHjelp.no eller FlyForsinkelser.no. Disse består deg i hele prosessen uten at du trenger å gjøre noe annet enn å sende inn informasjonen om flyet ditt. (Aff.link) Ved kansellert fly skal flyselskapet tilby deg følgende Dersom flyet ditt blir kansellert på grunn av streik eller andre grunner skal flyselskapet ditt tilby deg følgende et av tre alternativer:
  1. Du kan kreve å få tilbakebetalt kostnaden for flybilletten for den delen av en reise som du ikke får benyttet som følge av kanselleringen.
  1. Du kan kreve at flyselskapet ombooker deg til en annen flyavgang slik at du kommer frem til destinasjonen din så raskt som mulig.
  1. Du kan kreve at flyselskapet ombooker deg til et senere tidspunkt etter eget ønske, på samme vilkår som du hadde i din opprinnelige flybillett.
Dersom flyet blir kansellert på grunn av steik eller av andre grunner kan du altså kreve å heve billettkjøpet eller at flyselskapet ombooker deg. Dette gjelder uavhengig av årsaken til at flyet blir innstilt. Dersom du velger å heve billettkjøpet og få tilbakebetalt billettprisen, er det viktig å være klar over at du ikke samtidig kan kreve at flyselskapet sørger for å booke deg om eller for forpleining. Velger du ombooking, kan du kreve at flyselskapet gir deg tilbud om mat og drikke mens du venter. Dersom det er nødvendig med overnatting, har du i tillegg krav på å få dekket kostnader til hotell samt transport til og fra flyplassen.

Du har rett til inntil 600 euro i erstatning for kansellert fly

I tillegg til å kunne heve billettkjøpet eller kreve ombooking av billetter, kan du også kreve erstatning etter standardiserte satser uavhengig av om du har hatt et økonomisk tap eller ikke. Ved streik vil flyselskapene gjerne argumentere for at streiken er en ”ekstraordinær hendelse” som ikke gir deg krav på slik erstatning. Praksis fra transportklagenemnda viser imidlertid at flyselskapet er ansvarlig for streik i eget selskap, og at slike hendelser ikke er ”ekstraordinære”. Som den klare hovedregel har du altså krav på erstatning ved kansellert fly: Hvor mye du kan kreve i erstatning er bestemt at et felles EU-regelverk. Dette regelverket har ulike erstatningssatser avhengig av om du reiser innenfor eller utenfor EØS og avhengig av hvor langt du skal reise. Du har rett til følgende erstatning for kansellert fly:
  • 250 euro for flygninger inntil 1500 km
  • 400 euro for flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km
  • 400 euro for flygninger utenfor EØS på mellom 1500 km og 3000 km
  • 600 euro for alle øvrige flygninger
Denne erstatningen kan bli redusert med 50 % dersom flyselskapet klarer å booke deg om til en annen flygning til samme bestemmelsessted, og du ikke kommer frem senere enn du ville ha ankommet med den opprinnelige flygningen mer mer enn:
  • 2 timer med en flygning på inntil 1500 km
  • 3 timer med en flygning innen EØS på mer enn 1500 km
  • 3 timer med en flygning utenfor EØS på mellom 1500 km og 3000 km
  • 4 timer på alle øvrige flygninger
Dersom du kan dokumentere et økonomisk tap ut over den standardiserte erstatningen for ditt kansellerte fly, kan du kreve erstatning for dette i tillegg. Dette gjelder dog kun dersom det økonomiske tapet kommer som en følge av kanselleringen, og du kan dokumentere tapet.

Forvirrende? Det er hjelp å få!

Reglene for erstatning ved kansellert fly kan virke forvirrende for folk flest. Dessuten er sjansen stor for at du vil møte motgang hos flyselskapet når du krever erstatning, særlig dersom kanselleringen kommer som følge av streik. Heldigvis er det hjelp å få. De siste årene har det kommer flere aktører på markedet som hjelper deg gjennom klageprosessen. Disse aktørene kjører hele saken for deg, og du betaler ikke noe for dette dersom du ikke faktisk får erstatning. En stor og seriøs aktør på dette området er Flyforsinkelser.noDette selskapet har egne jurister som krever erstatning på dine vegne, og som tar saken til Transportklagenemnda og videre til rettssystemet om nødvendig. Du betaler ingenting for at Flyforsinkelser.no skal kjøre erstatningsprosessen for deg, men dersom du får erstatning vil selskapet ta en liten del av erstatningen du får som provisjon for arbeidet. Fordelen med å bruke en aktør som Flyforsinkelser.no til å ta seg av erstatningskravet er at de kan regelverket til fingerspissene og er godt vant til å krangle med flyselskapene. Dette øker mulighetene for at du faktisk får erstatningen du har krav på. Ønsker du å kjøre erstatningssaken for ditt kansellerte fly selv, finner du klageskjema til de fleste flyselskapene hos Forbrukerrådet. Dersom flyselskapet nekter deg erstatning er neste skritt å klage inn flyselskapet for Transportklagenemnda. Dette er en nemnd som behandler klagesaker mellom flyselskap og forbruker, og klagebehandlingen er gratis.
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings