Ved jevne mellomrom opplever flypassasjerer at fly blir kansellert og innstilt på grunn av streik eller andre grunner. I disse dager blir tusenvis av passasjerer rammet av den pågående streiken hos SAS. For mange av disse passasjerene blir resultatet at flyet blir kansellert og innstilt. I denne artikkelen gir vi deg tips til hva du kan forvente i erstatning for kansellert fly ved streik.
Er flyet ditt forsinket eller kansellert i sommer? Da anbefaler du at du krever erstatning gjennom FlyHjelp.no eller FlyForsinkelser.no.
Disse består deg i hele prosessen uten at du trenger å gjøre noe annet enn å sende inn informasjonen om flyet ditt.
(Aff.link)
Ved kansellert fly skal flyselskapet tilby deg følgende
Dersom flyet ditt blir kansellert på grunn av streik eller andre grunner skal flyselskapet ditt tilby deg følgende et av tre alternativer:
Ønsker du å kjøre erstatningssaken for ditt kansellerte fly selv, finner du klageskjema til de fleste flyselskapene hos Forbrukerrådet.
Dersom flyselskapet nekter deg erstatning er neste skritt å klage inn flyselskapet for Transportklagenemnda. Dette er en nemnd som behandler klagesaker mellom flyselskap og forbruker, og klagebehandlingen er gratis.

- Du kan kreve å få tilbakebetalt kostnaden for flybilletten for den delen av en reise som du ikke får benyttet som følge av kanselleringen.
- Du kan kreve at flyselskapet ombooker deg til en annen flyavgang slik at du kommer frem til destinasjonen din så raskt som mulig.
- Du kan kreve at flyselskapet ombooker deg til et senere tidspunkt etter eget ønske, på samme vilkår som du hadde i din opprinnelige flybillett.
Du har rett til inntil 600 euro i erstatning for kansellert fly
I tillegg til å kunne heve billettkjøpet eller kreve ombooking av billetter, kan du også kreve erstatning etter standardiserte satser uavhengig av om du har hatt et økonomisk tap eller ikke. Ved streik vil flyselskapene gjerne argumentere for at streiken er en ”ekstraordinær hendelse” som ikke gir deg krav på slik erstatning. Praksis fra transportklagenemnda viser imidlertid at flyselskapet er ansvarlig for streik i eget selskap, og at slike hendelser ikke er ”ekstraordinære”. Som den klare hovedregel har du altså krav på erstatning ved kansellert fly: Hvor mye du kan kreve i erstatning er bestemt at et felles EU-regelverk. Dette regelverket har ulike erstatningssatser avhengig av om du reiser innenfor eller utenfor EØS og avhengig av hvor langt du skal reise. Du har rett til følgende erstatning for kansellert fly:- 250 euro for flygninger inntil 1500 km
- 400 euro for flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km
- 400 euro for flygninger utenfor EØS på mellom 1500 km og 3000 km
- 600 euro for alle øvrige flygninger
- 2 timer med en flygning på inntil 1500 km
- 3 timer med en flygning innen EØS på mer enn 1500 km
- 3 timer med en flygning utenfor EØS på mellom 1500 km og 3000 km
- 4 timer på alle øvrige flygninger