06/09/2017

Erstatning ved forsinket fly

Så skjedde det som ikke skulle skje. Du var på vei til en deilig sydenferie med hele familien, men på flyplassen fikk du beskjed om at flyet ditt var flere timer forsinket. Dermed startet ferien på verst mulig måte.

Er flyet ditt forsinket eller kansellert i sommer? Da anbefaler du at du krever erstatning gjennom FlyHjelp.no eller FlyForsinkelser.no.

Disse består deg i hele prosessen uten at du trenger å gjøre noe annet enn å sende inn informasjonen om flyet ditt.

(Aff.link)

Kjenner du deg igjen? Du er ikke den eneste som har opplevd at flyet er forsinket. Det mange imidlertid ikke er klar over er at du kan ha krav på en ganske så saftig erstatning ved forsinket fly. Faktisk kan erstatningen du har krav på være så stor at flyselskapet faktisk ender med å spandere hele ferien på deg og din familie – og da snakker vi mat og shopping inkludert!

Dessverre er flyselskapene alt for dårlige til å informere deg om hva du har krav på ved forsinket fly. Ja visst, de gir deg kanskje noen matkuponger og forteller deg at du kan ha krav på hotell dersom flyet er veldig forsinket. Det flyselskapene imidlertid ofte ”glemmer” å informere deg om er erstatningsreglene ved forsinket fly som følger av et felles og standardisert EØS-regelverk.

Du kan ha krav på inntil 600 euro per person i erstatning!


EØS-reglene om krav på erstatning ved forsinket fly er delvis kompliserte og vanskelig tilgjengelig. Ikke tro at du finner disse reglene godt forklart på flyselskapenes nettsider. Flyselskapene ønsker ikke å tape penger heller, så derfor er gjerne opplysninger om dine rettigheter ved forsinket fly godt skjult på nettsidene deres.

Når du har kommet til denne siden har du derfor flaks. Her forklarer vi reglene for erstatning for forsinket fly på en enkelt måte, og forklarer deg steg for steg hvordan du går frem for å kreve erstatning.

La oss starte med det enkle.

Forpleining, det vil si mat, har du krav på av flyselskapet dersom flyet er forsinket med:

– To timer på en flyging inntil 1500 km
– Tre timer på en flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km
– Fire timer på alle andre flygninger

Er forsinkelsen på mer enn fem timer har du rett til å kreve at flyselskapet refunderer billettprisen for en reise du ikke har påbegynt eller hele flybilletten dersom du ikke kan oppnå formålet med reisen på grunn av forsinkelsen. Dersom du krever refusjon av hele billettprisen har du også krav på returbillett tilbake til opprinnelig avgangsdestinasjon.

Så over til det som virkelig kan gjøre et forsinket fly litt mer tålelig, og som virkelig svir i lommen hos flyselskapene, nemlig din rett til erstatning ved forsinket fly. Du har krav på erstatning etter standardiserte EØS-satser, og ditt krav på erstatning gjelder uavhengig om du har hatt et økonomisk tap som følge av forsinkelsen.

Ditt krav på erstatning på grunn av forsinket fly er om følger:

Du har krav på en erstatning på 250 euro per billett for alle flygninger innenfor EØS på inntil 1500 km som blir forsinket med mer enn to timer.
– Du har krav på en erstatning på 400 euro per billett for alle flygninger innenfor EØS på over 1500 km som blir forsinket med mer enn tre timer.
– Du har krav på en erstatning på 600 euro per billett på alle øvrige flygninger som blir forsinket med mer enn fire timer.

Dersom du kan dokumentere å ha hatt et økonomisk tap som overgår den standardiserte erstatningen ovenfor, kan du kreve erstatning også for dette.

For å kunne kreve erstatning må årsaken til forsinkelsen ligge innenfor flyselskapets kontroll, eller flyselskapet har informert deg om forsinkelsen senest 14 dager før avreise. Erfaringsmessig skal det mye til for at årsaken til en forsinkelse ikke ligger innenfor flyselskapets kontroll (f.eks. ved terrorangrep, ekstremvær som hindrer flygning osv.)

Slik går du frem for å kreve erstatning for forsinket fly

Det første du må gjøre dersom du vil kreve erstatning for forsinket fly er å sende en klage til flyselskapet der du fremmer ditt krav om erstatning. I klagen vedlegger du dokumentasjon på at du skulle reise med en forsinket flygning, dokumentasjon på at du har hatt et eventuelt økonomisk tap og henviser til regelverket over med tanke på krav om standardisert erstatning.

Du finner informasjon om klageskjema til de enkelte flyselskapene hos Forbrukerrådet.

Dersom flyselskapet nekter deg erstatning er neste skritt å sende en klage til Transportklagenemnda, som behandler tvister mellom forbruker og flyselskap. Klagebehandlingen her er gratis, og flyselskapene følger i hovedsak nemndas avgjørelse.

La et klageselskap ta seg av klagen din

Mange er usikre på å klage selv, og følger at klageprosessen er vanskelig og kronglete. De siste årene har det dukket opp en rekke aktører på markedet gjør hele klageprosessen for deg. Disse aktørene er gjerne tilknyttet advokater og andre med juridisk kompetanse i Norge som tar seg av klageprosessen og tar rettslige skritt i Transportklagenemda dersom det er nødvendig. Dersom du ikke orker å ta opp kampen mot flyselskapene selv, kan det være fornuftig å la en av klageselskapene ta seg av klagen din.

Det finnes flere ulike klageselskaper som hjelper norske flypassasjerer med å kreve erstatning for forsinket fly. Vi anbefaler Flyhjelp.no eller FlyForsinkelser.no som har lang erfaring med å krangle med flyselskapene. Du registrerer deg enkelt på nettsidene deres og laste opp nødvendige detaljer for reisen. Du betaler ingen ting for å la selskapene ta seg av klageprosessen, men selskapet tar en liten provisjon av erstatningen dersom de vinner frem i klagesaken mot flyselskapet. Dersom du ikke får erstatning betaler du heller ikke noe til selskapet.

Du kan også la Flyhjelp eller Flyforsinkelser få tilgang til mail-innboksen din for å søke opp alle tidligere flybilletter for å finne billetter der du kan ha krav på erstatning for forsinket fly.

Det kan være lurt å la denne typen aktører ta seg av klageprosessen av flere grunner. Den viktigste grunnen er at de har inngående kjennskap til regelverket og de er vant til å krangle med flyselskapene. Dette gjør også at flyselskapene gir deg lettere enn dersom du klager som privatperson. I tillegg har Flyhjelp god kunnskap om hva du kan kreve i erstatning slik at du slipper å regne ut dette selv.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings