Charterbransjen er blant de bransjer som virkelig har tatt tak i problemene rundt urimelig markedsføring og kundebehandling. Fra å være borimot en verstingbransje på 1980-tallet, troner charteroperatørene i dag høyt på troverdighetsmålingene, og klagene går ned. Dette er godt gjort, særlig tatt i betraktning at de selger et produkt som er svært sensitivt for misnøye; de sender titusenvis av nordmenn av gårde på årets store ferie, der den reisendes mål er at alt skal være vellykket, og som åttpåtil koster titusenvis av kroner. Charteroperatørenes suksess skyldes blant annet at de bevisst har brukt egne feil til å forbedre produktet sitt. Slik skaper tillit og forbedring.
Men alt er selvsagt ikke rosenrødt. Vi ser eksempler på annonsering av turer som er utsolgt, og til priser som ikke lenger er tilgjengelige. Tross dette, charteroperatørene forsøker også å fokusere på annet enn pris, noe som gjør faren for feilannonsering mindre.
Med ruteselskapene er det til dels en annen historie. Etter at billigselskapene kom på banen, har det vært sterk fokus på pris, pris, pris. Konkurransen er beinhard, og løftene om billige billetter på de herligste destinasjonene har vært mange. Problemet har imidlertid vært at det er få billetter tilgjengelig til annonsert pris, og mange har blitt skuffet over at de ikke får tak i billige billetter. Forbrukerombudet og de norkse reiseoperatørene har derfor laget et regelverk for hvordan flybilletter skal markedsføres. Hensikten er at markedsføringen skal gi et mest mulig riktig bilde av de begrensinger som knytter seg til billetten. Helt kortfattet kan reglene oppsummeres slik:
- Det skal være en reel mulighet til å få tak i billettene til annonsert pris.
- Dersom det er snakk om en kampanjepris, skal det være mulig å få tak i billett til annonsert pris innen tre måneder fra annonsen sto på trykk.
- Dersom det er mindre enn tyve plasser per avgang til annonsert pris, kan prisen ikke brukes i annonsen, eller det må opplyses om hvor mange plasser det er til gitt pris.
Hvorfor er dette viktig? Rett og slett fordi all erfaring viser at folk som først har latt seg lokke av en annonse og begynner å lete etter en reise på en nettside, er ofte for sine egne drømmer; slev om reisen til 499 kroner er utsolgt, går man opp noen hundrelapper, kanskje en tusenlapp, og ender opp med en reise til en helt annen pris enn den som sto i annonsen. Får man først forbrukeren interessert, er altså mye av jobben gjort. Derfor er det viktig at markedsføringen er etterrettelig og skikkelig.